2x Toyota GT86 – Je 200 koní dostatek?

2x Toyota GT86 – Je 200 koní dostatek?

Je to tu. Konečně! Něco, na co jsem dlouho čekal. Auto, které dělí lidi na dva tábory. Je 200 koní málo nebo není? To je, oč tu běží.

Není to tak dlouho, co jste nás poprosili o test stařičké Toyoty AE86. Než jsem se ale nadál a nějakou vůbec sehnal, ozval se mi Honza, že prý sice nemá AE86, ale jeho GT86 s kompletním potrubím od Cosworthu nám na test rád půjčí. Jen blázen by nechtěl vyzkoušet osmašedesátku obohacenou o pořádný zvuk. Chopil jsem se příležitosti a dobře jsem udělal.

Slunnému podzimnímu odpoledni chybělo k úplné dokonalosti jen velice málo. Poslední díl skládačky byl na cestě a já se nemohl dočkat. Seděl jsem na lavičce boleslavského náměstí, pozoroval lidi a přemýšlel nad tím, jak vysoké je vlastně plnění mé pojistky na blbost. Z přemýšlení mě po pár minutách vytrhl chrapot červené GT86, která se blížila k náměstí se svou oranžovou sestrou. Proběhla seznamovačka, při níž jsme se okamžitě zabrali do klasických autařských témat a já brzy poznal, že Honza i Petr jsou moje krevní skupina. Až nyní si zpětně uvědomuji, jaké jsem měl vlastně štěstí. Pohodoví majitelé, kteří mi dali k dispozici hned dvě moderní „Hachi-Roku“, přičemž jedna je téměř sériová a druhá... no, uvidíte sami.

Byl čas pomalu vyrazit. Skočil jsem do červené osmašedesátky, která patří Honzovi. Co mě překvapilo jako první, bylo bezklíčové zapalování, které jsem tam, nevím proč, nečekal. V autě jsem se v mžiku cítil jako doma. Příjemný posez, dobrý výhled, otáčkoměr pěkně ve středu budíků, veškeré ovládání je jednoduché a přehledné. Jediné, co bych interiéru vytkl, je nedostatečná možnost nastavení volantu, který bych si rád přisunul trochu blíž k tělu. Pedály jsou umístěny přesně tak, jak mají být, upravené řazení jde pěkně ztuha a chod je krátký a přesný. Jen dvojka se hledá trochu hůř, což je myslím důsledek zásahu majitele, jež by měl být v budoucnu odstranitelný. V Petrově autě se sériovým řazením jsem později problém nezaznamenal.

Proplouváme městem a já si užívám hutný chraplák, který se z koncovek ozve při sebemenším přidání plynu. K výfuku se ještě přidává občasné cvakání protestujícího lamelového diferenciálu a člověk má chvílemi pocit, že jede v závoďáku. Naše dvojice gétéček přitahuje pozornost, jako bychom se vezli ve Ferrari. Otáčí se za námi všichni od fascinovaných dětí po nadávající důchodce.

Docela dlouho jsem se držel, abych nešlapal na plyn víc než je zdrávo a dopřál oleji dostatek času na prohřátí. Po patnácti kilometrech, dvou vesnicích a jednom městečku konečně nadešel ten čas a já na výjezdu z vesnice zadupl plynový pedál do podlahy. Američan už by na mém místě křičel něco jako „OH MY GOD!“ případně „OH SHIT!“, protože to, co nastalo, se těžko popisuje. Není to jen ten tah, který samozřejmě zdaleka nedosahuje přetížení v Nissanu GT-R, ale ten zvuk! Ten tomu všemu dodává skvělou atmosféru. Výfuk nebo spíš trubky od Cosworthu při plném plynu fungují jako přerušovač rodinných hádek, protože v tu chvíli svou milou jednoduše neslyšíte. Pravděpodobně by stejně nic neříkala, jelikož by byla konsternována tím peklem deroucím se do kabiny.

Zkrácený stálý převod, odlehčený setrvačník, výfuk a upravené sání ženou motor do otáček bez jediného zaváhání. Kolem 7000 otáček na mě zabliká shiftlight, řadím čtyřku a ručička otáčkoměru opět letí vzhůru. Ohromná zábava. Honza mě ještě před jízdou upozornil na automatické meziplyny, které se díky jednotce EcuTek aktivují při sešlápnutí brzdy a následném ťuknutí do plynu. Nikdy bych to do sebe neřekl, ale líbilo se mi to. Samozřejmě je to volitelné a funkci si můžete dle libosti vypnout, stejně jako launch control nebo již zmiňovaný shift light.

Dostáváme se do klikaté části okresek a já objevuji největší kouzlo Toyoty. Nízkou váhu. Díky pohotovostní hmotnosti lehce přes 1200 kilogramů a brzdovým destičkám Endless mohu jít na brzdy mnohem později než u ostatních těžších konkurentů a do zatáček se auto vrhá s ochotou. Díky četným úpravám na červené osmašedesátce zmizela její lehká nedotáčivost a projíždění ostřejších zatáček na dvojku byl opravdu zážitek.

Pneumatiky Hankook R-S3 poskytují enormní množství gripu a pokud chcete stroj vyslat bokem, musíte se hodně, ale opravdu hodně snažit. Gumy jsou poměrně zákeřné a hranice mezi přilnavostí a rychlým ustřelením je minimální, což jsem si na vlastní ruce vyzkoušel v jedné z vraceček, kde bylo vlhko. Reflex o rychlosti hodné Obi-Wana Kenobiho v jeho nejlepších letech však zajistil potřebné kontra včas a já tak nemusel využít svou pojistku na opravu rozbitého boku.

Kombinace MFactory diferenciálu a R-S3 pneumatik jinak funguje naprosto perfektně. Při sebemenším prokluzu vnitřního kola se vnější kolo zakousne do asfaltu a Toyota vykrouží zbytek zatáčky, jako by jela po kolejích. Petrova Toyota s původním diferenciálem byla na pneumatikách Federal 595 čitelnější a přesto, že zadek klouzal mírně bokem, věděl jsem, že pokud nebudu zběsile šlapat na plyn nebo cukat volantem, nic drastického se nestane a po lehoulinkém sklouznutí se pneumatiky opět chytí a auto srovnají do přímého směru. Rád bych někdy zkusil gétéčko na obyčejných pneumatikách, se kterými snad musí auto driftovat samo.

Přišlo na řadu focení a já tak měl čas na vstřebání pocitů z obou osm-šestek. Jejich porovnání je kupodivu dost jednoduché. Obě mají naprosto odlišnou myšlenku. Oranžová, mnohem bližší sériovému provedení, je pro lidi, jež preferují tišší, pohodlnější a přesto svižnou jízdu, kterou jim auto dovolí téměř na jakékoliv silnici v naší republice. Auto je v sérii maličko nedotáčivé, což pomáhá chránit začínající sportovní řidiče a výkon je pro klikaté okresky v kombinaci s nízkou vahou naprosto dostačující.

Červená, to je vlk v rouše beránčím. Když stojí tiše na parkovišti, bude vám připadat jako další standardní GT86. Jakmile se dá ale do pohybu, začne projevovat svou agresivní náturu. Burácivý výfuk, tuhý podvozek, klapající diferenciál a lepivé gumy z něj dělají výborné sportovní náčiní, jež by si spousta lidí nechalo na víkendové svezení na okruhu nebo kvalitních okreskách. Ne všichni to ale vidí stejně, protože Honza s ní jezdí denně a dokonce i na zahraniční dovolenou. Proč? Je to jednoduché. Toyota ho baví tak moc, že si ji chce užívat prostě pořád. A já ho chápu.

Při obhlížení auta jsem si všiml několika zajímavých detailů na obou vozech. Za zmínku určitě stojí Petrova rozpěra předních tlumičů, ze které šla část výtěžku na podporu výzkumu rakoviny prsu, což je chvályhodné a má za to od nás palec nahoru.

Honza přeci nemůže být s úpravami pozadu v žádném ohledu a tak zvolil pár vkusných doplňků a vylepšení, například od motorsportové značky Toyoty pod zkratkou TRD (Toyota Racing Development). Úprav je na autě tolik, že je nebudeme rozebírat všechny a kompletní seznam naleznete na konci článku.

Po pár hodinách nastal čas návratu a já si musel zvolit, kterou pojedu zpět. Měl jsem vcelku rychle jasno. Malý rudý ďábel vyhrál a já si tak mohl naposledy užít cestu domů plnou zatáček a smát se jako blázen při každém výjezdu pod plným plynem za doprovodu onoho božského soundtracku od skupiny Cosworth.

Když jsme projížděli malým městečkem, kousek od silnice si hrála skupinka malých kluků s klacky a dalšími oblíbenými hračkami. Sotva nás spatřili, přiběhli k silnici a urputně mávali. To nás pobavilo a mě nenapadlo nic lepšího, než pro ně na pozdrav několikrát vyhnat motor do otáček. Gesto se setkalo s úspěchem a my se museli smát jejich reakci. Čím více se blížíme cíli, tím méně se směji, protože vím, že auto budu muset vrátit a to se mi vážně nechtělo.

A jaká je odpověď na úvodní otázku? Stačí dvě stě koní nebo ne? Za nás rozhodně ANO. Pokud netrávíte většinu volného času na brněnském okruhu nebo dálnicích, moderní Hachi-Roku má dostatek výkonu k tomu, aby vás bavila jak na okresce, tak na menším/pomalejším okruhu. Pokud nedokážete vydržet s autem v sériovém provedení, je to více než dobrý základ pro jakýkoliv projekt. Aftermarketových dílů je již dostatek a každý si může vybrat dle libosti od polyuretanových silentbloků po kompletní turbo sety.

Obě Toyoty odjíždějí, já je sleduji a přitom si uvědomuji, že jsem právě našel TO auto...


Foto: Jan Charvát

Michal Háša

 

Seznam úprav:

PNEUMATIKY:
-----
  Zima - 215/45R17 Michelin Alpin 4, sériová kola
  Léto - 215/45R17 Hankook R-S3, sériová kola
PODVOZEK/ ŘÍZENÍ:
-------------------
  Whiteline BCK016 - Front & Rear Sway bar kit (BSF45Z & BSR54Z)
  Whiteline KSR210 - Front steering rack & pinion mount bushing
  Whiteline KDT921 - Rear Crossmember mount bushing
  Whiteline KDT923 - Front Differential bushing
  Whiteline KDT924 - Rear Differential mount in cradle bushing
  Whiteline KDT926 - Front Gearbox positive shift kit bushing
  Whiteline W0509 - Front Control arm (lower inner rear)
  Whiteline KCA434 - Front Control arm (anti-dive)
  Whiteline KCA435 - Roll Center & Bump steer kit
  Whiteline KCA326 - Camber correction (rear)
  Tein Flex Z coilovers & adjustable cascams
  Perrin Steering Rack Lockdown
  GrimmSpeed Master Cylinder Brace
  TRD Strut Bar
  TRD Door Stabilizators
  Okuyama Carbing Lower Arm Support Brace (6850550)
  Okuyama Carbing Member Brace (6710550)
MOTOR:
------
  Cosworth FA20 Stage 1.1 Power Package
  Cosworth FA20 Stage 0.2 Mid-Pipe Exhaust
  Cosworth FA20 Stage 0.3 Manifold/Header
  Ecutek with Racerom upgrade, E85 dyno tuned map
  Greddy Magnetic Drain Plug M16 for engine
  Perrin Engine Mount Kit
  Perrin Cold Air Intake + Inlet Hose
  TRD Sports Oil filter
POHON:
----------
  Kartboy Short Throw Shifter + Rear Shifter Bushing
  MTEC Shift Spring Kit
  MTEC Clutch Spring (DIY 30 min)
  Anarchy Motive Goliath Shift Knob (matte black, 730g)
  TRD Lightweight Flywheel (40% lighter)
  HEL Clutch line
  Mfactory 2 Way LSD & Mfactory 4.67 final gear (14% shorter), pinion spacer
  Weir 4.88 FD (19% shorter) & Motul Blue oil
  Greddy Magnetic Drain Plug M16 for transmission
  Millers Oil CRX 75w90 NT for transmission
BRZDY:
------
  Endless MX72 brake pads (EP386MX72 + EP472MX72)
  HEL Brake lines + MOTUL RBS-660 fluid (1l*)
OSTATNÍ:
------
  Lamborghini Murcielago LP670 horn (400951206C + 400951206D)
  Llamar tint - 35 front (too little), 15 back (too much), 5 visor (aligned with light sensor)
  TapTurn Flasher with StrobePack
  Rexpeed Polarized Mirrors (heated)
  JDM LED Switchbacks AO Diamondback
  JDM LED Side Markers Lights (amber)
  TOM'S LED Tail Lamp (clear, JDM, 81500-TZN63)
  TRD Fuel Cap Cover
  Cosworth Oil Cap