BMW M8 GTE – Mnichov se vrací na Le Mans a chce krev

BMW M8 GTE – Mnichov se vrací na Le Mans a chce krev

Zatímco všichni čekáme na produkční verzi nového BMW řady 8, motorsport divize mnichovské značky si řekla, že na nějakou nudnou sériovku čekat nemusí a k představení krutopřísného závoďáku ji vůbec nepotřebuje.

Nadšenci do BMW a motorsportu se tedy mohou ihned dehydrovat nadměrným slintáním, protože novinka pro třídu GTE je opravdovým mastodontem s obličejem nepříčetného člověka.

U designu hned zůstaneme. Zkuste si odmyslet všechny ty závodní fičury a možná uvidíte produkční verzi nové osmičkové řady BMW a její ostré M verze. Zkuste se podívat na ty masivní odkryté a červeně lakové ledvinky na přední masce – omluvte mě... LEDVINY! – a skrze otvory uvidíte motoru M8 GTE snad až do spalovacího prostoru. Je nakonec škoda, že vidíte jen na chladiče.

Z profilu vypadá novinka dlouze jako čtrnáct dní a přední část zřejmě vjede do zatáčky o den dříve než pilot uvnitř. Výfuky jsou na boku v úrovni dveří, auto dostalo klasické barvy s trikolorou divize M a zadní část s difuzorem nechali bez laku, což si zaslouží potlesk, neboť ta hrubá vlákna karbonu vypadají jaksi zlomyslněji.

Určitě vám není nutné popisovat ten klasický recept na tvorbu závodního auta, nicméně v některých oblastech BMW postupovalo netradičně. Pro ještě účinnější aerodynamiku byly použity nové výpočty, hromada počítačových simulací a dokonce umělá inteligence. Ve starém dobrém aerodynamickém tunelu však inženýři nějaké ty hodiny strávili taky.  

Konstrukce auta přitom probíhala systémem 3D měření, který BMW používalo již u M4 DTM. Tím se zajistilo, že celé auto bylo postaveno s takovou přecizností a kvalitou, že si to ani nedovedeme představit. Některé díly byly takéž vyrobeny pomocí 3D tisku. V motorsport divizi BMW prostě dělají jen samí hip a cool lidi, kteří ví, co zrovna letí.

Jelikož je závodění normovaný sport kvůli fair play, M8 GTE může používat maximálně čtyřlitrový motor a výkon kolem 500 koní (přesněji záleží na specifikaci pro různé série). Pod kapotou tak tluče dvakrát přeplňovaný osmiválec, které se páruje s šestistupňovou elektronickou sekvenční skříní s pádly pod volantem.

Pětistovka koní pak cloumá s hmotností jen 1220 kg a nízkou váhou se opět dostáváme k rozsáhlému použití karbonu a jeho směsi s recyklovaným plastem (CFRP).

Poprvé se M8 GTE ukáže při čtyřiadvacetihodinovce na americké Daytoně v lednu příštího roku. Nejvíce se tak bude novinka mlátit s konkurencí v sériích IMSA a FIA WEC.

Ke světovému vytrvalostnímu šampionátu rozhodně patří i legendární závod 24h Le Mans, kam se chce BMW právě s M8 GTE po několika letech absence vrátit a udělat pořádný brajgl. Bude to dobré.


Použité fotografie: BMW

Daniel Fuglevič
Facebook
Instagram