Catalan Classic Revival weekend – Old-school nirvána

Catalan Classic Revival weekend – Old-school nirvána

Znáte to, blíží se víkend a vy přemýšlíte, jak s ním naložíte. Normálně bych podnikl něco s přítelkyní, jel se projet nebo se hrabal v autě.

Ale co dělat, když sedíte ve Španělském Martorellu asi 1400km od domova a všichni kolegové už mají vlastní program? Nad tím jsem uvažoval poměrně dlouho, než Jorge během oběda zmínil cosi ohledně F1 na nedalekém katalánském okruhu a já zbystřil. Slovo dalo slovo a já měl najednou plán.

Espíritu de Montjuic je revivalový závod legend, kterého se posledních pár let účastní hned několik skupin dnes již historických závodních vozů. Během jednoho víkendu zde můžete na trati sledovat cestovní vozy z 80. let, bestie ze skupiny C a pomyslnou třešničkou na dortu jsou monoposty závodníků jako Prost, Senna, Hunt a další. Pátky jsou určeny pro testování, během soboty se stihnou kvalifikace a v neděli probíhají hlavní závody. Jelikož jsem neměl na závody celý víkend, rozhodl jsem se právě pro neděli... a stálo to za to!

Během nedělního rána jsme s přítelkyní obešli pár posledních památek a už jsem ji hnal do auta, abychom stihli hlavní závody. Cesta přes rušné centrum Barcelony je poměrně otravná a já začínám být nedočkavý. Když jsme se po přibližně třiceti kilometrech dostali ke správné bráně, zaplatili jsme kolem 50 € za oba a pak už jsem, jako malé děcko, táhl za ruku mou lepší polovičku na hlavní tribunu.

Lidí je na tribuně u cílové rovinky tak akorát, takže si můžeme relativně vybrat, kam si sedneme. V tu chvíli se zrovna nejezdí, využívám tedy volný čas a volám kamarádovi Honzovi, jak že se to vlastně dělá ten panning. Dle programu jedou v dalším závodě formule. Sotva jsem nastavil foťák na základě instrukcí, jedna z formulí v boxech se probudila a několikrát vytočila motor. Byl to příslib nádherného koncertu.
 

V příštích minutách se monoposty seřadily na startovním roštu a čekalo se na start do zahřívacího kola. K mému překvapení se závod startoval letmo a hromobití přicházející od formulí zrychlujících na plný plyn mě dostalo... a rozhodně jsem nebyl sám.

Přítelkyně na mě koukala s úžasem a spolu s lidmi kolem jsme se poté, co jezdci zmizeli v první zatáčce, museli smát. Byla to nádhera. Ve skutečnosti dosahoval hluk takové úrovně, že spousta lidí měla během dalších kol v uších buď prsty, nebo špunty. Jako metalista s opotřebeným sluchem jsem si ochranu sluchu odepřel a užíval si nezkreslenou atmosféru.

Je dost možné, že historické monoposty v akci jsem viděl naposledy a opravdu jsem si to užil. Po závodě F1 jsme šli nakouknout do středu okruhu, kde se již řadily cestovní vozy jako BMW M3, Porsche 911, Ford Capri a mnoho dalších. Protože do jejich závodu zbývalo ještě dost času, měl jsem chvíli na to projít veškeré stany v okolí. Výstavu zde měl například McLaren, spousta soukromníků s postaršími sporťáky a samozřejmě nesměl chybět Seat, který vystavoval několik svých závodních vozů z minulosti i současnosti.

Po F1 mi přišel závod cestovních vozů trochu nezajímavý, ale stále to byla bohatá přehlídka závoďáků, v kterých se elektronika povětšinou starala maximálně o osvětlení vozu a tak to mám rád. Poslední na řadu přišly vozy skupiny C, které prostě zbožňuji. Svým projevem neměly k monopostům daleko a já měl na tváři opět blažený úsměv. Závodu dominoval Sauber Mercedes C11, který každým kolem zvyšoval svůj náskok nad ostatními. K vidění ale bylo opět mnoho klasik jako Porsche 956C v barvách Jägermeisteru nebo Nissan R90C.

Možná si říkáte, že závodit s muzejními kousky je škoda a že by auta měla zůstat pod střechou na obdiv budoucím generacím. NE. Tyto závoďáky, z prakticky nejlepšího období motosportu, by měly nadále dělat to, co jim jde nejlépe a tím rozhodně není postávání v halách. Nemusíte o ně mít strach. Většinou je řídí zkušení závodníci, a protože jde spíše o sranda závody, snadno si všimnete, že souboje v zatáčkách nejsou to, co před třiceti lety. I tak jde ale o skvělou podívanou, jež vám o těchto vozech a době, kdy vznikaly, řekne víc, než plaketka v nějakém muzeu.

Pokud s rodinou plánujete výlet do Barcelony, zkuste ho „náhodou“ naplánovat na třetí víkend v dubnu.


Foto: Michal Háša, espiritudemontjuic.com

Michal Háša